Historien bakom brädspel

Historien bakom brädspel

Under de senaste åren har försäljningen av brädspel exploderat (närmare bestämt med 25 – 40% år efter år). Det spirande intresset för brädspel har resulterat i att brädspelsdesignern Albert Mach’s brädspelsprojekt blivit en av samfinansierings-sajten Kickstarter’s mest finansierade projekt någonsin. Även på Youtube är intresset för brädspel stort i och med den populära YouTube-kanalen TableTop. I serien tävlar kändisar mot varandra i diverse brädspel där varje videoklipp genererar tusentals visningar.

En naturlig fråga är hur något så arkaiskt kunde bli så populärt i denna digitala värld? Vart tog det hela början? Vi har svaret.

Det första brädspelet

(5 000 f.Kr)

Många är inte medvetna om det faktum att brädspel faktiskt är förhistoriska. Det innebär att vi hade brädspel redan innan vi hade det skriftliga språket. Det allra första spelet vi känner till var ett tärningsspel.

Vi tror att brädspelet har sitt ursprung i den bördiga halvmånen, belägen i regioner runt om Nilen, Tigris och Eurofat i Mellanöstern. I denna region har man förutom 5 000 år gamla små, målade stenar som uppges vara de tidigaste spelpjäser som någonsin funnits, även påträffat typiska föremål för spelkvällar såsom sprit, papyrus, mynt och kalendrar.

Under denna era skapades spelpjäserna av en mängd olika material såsom ben, målade stenar och sköldpadsskal. Det mesopotamiska tärningsspelet utgjordes av platta pinnar där den ena sidan var målad. Dessa pinnar kastades unisont i luften där det antal pinnar som visade den målade sidan uppåt, blev spelarens resultat.

Brädspel blir ett kungligt nöje

(3 100 f.Kr)

Brädspel blev ett  populärt tidsfördriv bland faraonerna i det gamla Egypten, i synnerhet det egyptiska brädspelet Senet. Vid tiden för det nya kungariket i Egypten (1550-1077 f.Kr) blev spelet en talisman för vägen till dödsriket varför spelet påträffats i en mängd forntida egyptiska gravar från denna era.

De gamla egyptierna trodde starkt på ödet. Därför hade också tur i spel en stor betydelse. Man trodde att framgångsrika spelare beskyddades av de stora gudarna i egyptens pantheon (däribland Ra, Thoth och Osiris). Följaktligen blev de döda ofta begravda tillsammans med Senet och övriga föremål som ansågs lämpliga för den farliga resan till livet efter detta.

Brädspel vävs in i religionen

(3 000 f.Kr)

I och med brädspelets ökade popularitet bland Egyptens kungligheter, fick det snart även fäste bland arbetarklassen. Det blev snart ett vanligt inslag i religiösa riter (brädspelet Mehen i synnerhet).

Trots att man saknar en komplett uppsättning av spelregler till Mehen, så vet vi att spelet är förknippat med den egyptiska ormguden med samma namn. Spelplanen är nämligen utformad som en orm som slingrar sig i en cirkel, likt guden Mehen som avbildas med en ormkropp som slingrar sig runt solguden Ra.

Vid något tillfälle, blev brädspel och religion sammanflätade. Spelet gick från att endast vara ett tidsfördriv till att bli synonymt med egyptiskt mytologi i både texter och tanke.

Man finner mänsklighetens äldsta brädspel

(2 600 f.Kr)

En vanlig tro är att Backgammon är det äldsta brädspelet av dem alla, men så är faktiskt inte fallet.

Spelet The Royal Game of Ur hamnade i skymundan då det ersattes med Backgammon för cirka 2 000 år sedan. När spelfantasten Irving Finkel på 1920-talet, upptäckte att spelets regler fanns inristade i en forntida stentavla daterad till 2 600 år f. Kr. kunde man fastställa att The Royal Game of Ur är världens äldsta spel.

Spelets namn kommer från att det var ett av fynden i de kungliga gravarna i Ur i Irak. Spelet spelades med två spelplaner (en vit och en svart) samt sju markörer och tre tärningar.

Det första beviset av Backgammon

(2 000 f.Kr)

Ludus duodecim scriptorum var ett populärt brädspel under det romerska riket. Namnet kan översättas till ”spel av tolv markeringar” vilken refererar till de tre rader med 12 markeringar som finns på de spel man funnit från denna era. Spelet tros vara en ättling till Backgammon då det finns stora likheter mellan de båda spelen.

Det första Backgammon spelet man påträffat är närmast identiskt med dagens version. I det hade varje spelare 15 spelpjäser där målet var att slå ut alla spelpjäserna. Den enda skillnaden mot mer moderna versioner av Backgammon är att man förr använde en extra tärning (istället för två) samt att alla pjäserna startar utanför spelplanen vid spelets början.

Krig inspirerar till militära strategispel

(1300 f.Kr)

Ludus latrunculorum var ett brädspel för två personer som spelades av folket i det romerska riket. Spelet innehåller referenser som sträcker sig ända till Homeros tid (omkring 800 f. Kr) och sägs påminna om schack. Då man dessvärre har begränsade källor, är det svårt att återskapa spelets regler, men en vedertagen teori är att spelet är baserad på militär taktik. På grund av det stora antalet krig som pågick under 1300-talet f. Kr, tror man att detta influerat spelets militära tema.

Spelet innehåller många spelpjäser och spelas på ett rutigt underlag snarlikt schackrutor. Spelplanen kallas för ”stad” och varje spelpjäs kallas för ”hund”. Spelpjäserna finns i två färger, och syftet med spelet är att slå ut spelpjäserna genom att få den att hamna mellan två pjäser av motsatt färg.

Brädspel blir en del av barndomen

(500 f.Kr)

Brädspel spelades huvudsakligen av vuxna i forntida kulturer, men under 500 f.Kr befäste sig brädspel som ett populärt nöje även hos barn. Även om leken ”hoppa hage” tekniskt sett inte räknas som ett brädspel, så är det faktiskt ett av de första spel som utformats för barn.

De första referenserna till hoppa hage sträcker sig till det romerska riket 500 f. Kr. Det finns många versioner av spelet över hela världen men de generella reglerna är likadana överallt. En spelare kastar en markör (vanligtvis en sten eller ett mynt) i den första rutan. Markören måste landa inom den fyrkantiga rutan, utan att röra en linje eller studsa utanför. Spelaren hoppar sedan genom hagen, utan att nudda rutan med markören i sig.

Brädspel influerar österländsk kultur

(400 f.Kr)

Brädspel må ha förekommit i det asiatiska samhället långt innan 400 f. Kr, men de var då till stor del tolkningar av spel från Mellanöstern. Liubu var det första brädspelet att bryta denna trend då det tros vara det första spelet som utvecklats av den östra världen.

Spelet spelades av två spelare. Man tror att varje spelare hade sex spelpjäser som flyttades runt punkter på en kvadratisk spelplan med ett symmetriskt mönster. Dragen bestämdes genom kasten av sex tärningar.

Liubo var ett omåttligt populärt spel under Handynastin men blev snabbt bortglömt. Man tror att detta, till stor del, berodde på lanseringen av brädspelet Go som kom under samma tidsperiod. Go är ett komplext spel, än mer så än schack, som går ut på göra anspråk på en större del av spelplanen än motståndaren.

Hnefatafl och födelsen av schack

(400 e.Kr)

Hnefatafl är ett gammalt nordiskt brädspel som spelas på en schakliknande bräda där spelarna spelar med olika uppsättningar av spelpjäser. Detta brädspel spreds överallt dit vikingar reste då det var ett mycket populärt spel bland detta folk.

Man tror att Hnefatafl är en föregångare till det indiska strategispelet Chaturanga. Spelet utvecklades i Guptariket i Indien runt 600 talet f.Kr. På 700 talet hade Sasaniderna tagit upp det. Detta är förlagan till schack som sedermera fördes vidare till det medeltida Europa där det fick fäste.

Det första beviset av Mancala påträffas

(700 e.Kr)

Det tidigaste belägget för Mancala spelet är fragment på keramik och stenskärvor som hittats i Aksumite-området i Matara, Eritrea och i Yeha, Etiopien vilka är daterade till 600- och 700-talet e.Kr.

Mancala brukar refereras till som ett spel, men faktum är att det är en hel genre av spel. Denna genre av brädspel, som kallas för sowing games på engelska, spelas över hela världen. De flesta mancala-spel följer samma mönster där man plockar upp enheter från en grop och sedan sår dem i de andra groparna och samlar dem i en speciell grop eller skål.

The Landlord’s Game lanseras

(1904)

The Landlord’s Games uppfanns av Lizzie Magie, en av USA’s första speldesigners. Spelet räknas som en tidig upplaga av det klassiska brädspelet Monopol. Likt Monopol, var spelplanen fyrkantig med rutor på sidorna vilka representerar fastigheter som spelarna kunde köpa. Spelplanen hade dessutom fyra järnvägar, två verksamheter och ett fängelse. Visst låter det bekant?

Magie skapade och tog patent på spelet år 1904 i syfte att demonstrera vilken påverkan beslagtagning av mark med påföljande ekonomiska konsekvenser har. Hon baserade spelet på den politiska filosofin Georgism i syfte att påvisa hur hyrorna berikade fastighetsägarna och utarmade hyresgästerna.

The Settlers of Catan’s får spridning i USA

(1995)

Det tyska brädspelet The Settlers of Catan var ett av de första europeiska spelen att slå igenom utanför Europa. Spelet, som har översätts till fler än 30 språk, har sålts i över 24 exemplar världen över.

Spelet går ut på att spelarna tävlar i att etablera framgångsrika kolonier på den fiktiva ön Catan. Spelplanen, som representerar en ö, består av sexkantiga spelbrickor med olika landtyper. Deltagarna i spelet kastar en tärning för att ta reda på om landet de ockuperar producerar resurser som de kan använda för att bygga vägar, städar och bosättningar. Genom att bygga bosättningar och vinna kort, får spelarna poäng som leder till vinst.

The Settlers of Catan’s popularitet i USA ledde till att det titulerades ”vår tids brädspel” av The Washington Post.  Det är också med i den amerikanska dokumentären Going Cardboard (2012) vilken skildrar spelets påverkan på amerikanska spelsamfund.

Kickstarter ger människor möjligheten att finansiera nya spel

(2009)

Kickstarter är namnet på en samfinansierings-sajt som bidrar till att förverkliga kreativa projekt. Sajten har sedan lanseringen 2009 finansierat över 200, 000 projekt inom musik, events, digitala produkter och – naturligtvis – brädspel.

Kickstarter har varit revolutionerande för brädspels-marknaden eftersom de ger spelare chansen att utveckla sina idéer till ett verkligt spel som då är lättare att sälja in. Sajten, som hittills har samlat cirka 1,5 miljarder kronor, erbjuder sponsorer påtagliga belöningar i utbyte för sina bidrag.

Brädspel blir ett årligt event

(2013)

Vi återkommer nu till en stor katalysator för explosionen i brädspelets popularitet – nämligen TableTop. TableTop är en webbserie som utvecklats av skådespelarna Wil Wheaton och Felicia Day. I varje avsnitt provar Will och Felicia diverse brädspel tillsammans med andra TV- och internetpersonligheter som de recenserar.

TableTop var från början en serie som Youtube-kanalen Geek & Sundry producerade. Showen blev snart en riktig publikfriare och en av kanalens mest populära någonsin. I ett försök att bli självständiga, anordnade de en kampanj där målet var att, genom finansiering, få ihop cirka 5000 000 kronor. Drömmen blev till verklighet när de lyckades tredubbla summan.

Vad inväntar brädspel i framtiden?

Idag finns en gemytlig gemenskap både online och offline där människor delar med sig av recensioner, strategier, tankar och taktiker för brädspel. Trots att spel-samfund växer i en rasande takt, är den fortfarande i sin linda. Det finns mycket att se fram emot vad gäller utvecklingen av brädspel!

Historien om brädspel